Pravidla Go (japonská verze)

 

Začátek

 

  1. Go se hraje na desce se čtvercovou sítí. Standardní velikost je 19x19 linek, pro začátečníky jsou určeny velikosti 13x13 a 9x9. Proti sobě hrají dva hráči, jeden má černé a druhý bílé kameny.
  2. Na začátku je deska prázdná. Hráči si vylosují barvu, hru začíná černý. Bílý hraje jako druhý, a proto se mu většinou na konci hry přičítá k bodům kompenzace 6,5 bodu, tzv. komi. Půl bodu zajistí to, že nemůže dojít k remíze.
  3. Pokud hraje začátečník se zkušeným hráčem, pak slabší hráč hraje s černými kameny, nepočítá se komi a navíc si může na hrací plochu umístit “handicapové kameny”. Jejich počet je závislý na úrovni hráče a umísťují se na zvýrazněné body na desce. V takovém případě je umístění handicapových kamenů chápáno jako první tah černého.

 

Losování barev často probíhá tak, že jeden hráč schová do ruky libovolný počet bílých kamenů a druhý hráč hádá, jestli jich je lichý či sudý počet. Pokud myslí, že je lichý, tak do ruky vezme jeden černý kámen, v opačném případě vezme dva kameny. Pokud uhádne, získává černou barvu, jinak bílou. Tomuto způsobu losování se říká nigiri.

 

Umísťování kamenů

 

Hráči se střídají v umísťování kamenů na hrací plochu a řídí se těmito pravidly:

 

  1. Kameny se pokládají na prázdné průsečíky vodorovných a svislých čar (včetně hran a rohů). Kámen, který je jednou umístěn, se nesmí přesunovat na jinou pozici. Může však být zajat, a tím odejmut z hrací plochy.
  2. Samotný kámen je jednotkou. Pokud se více kamenů stejné barvy dotýká kolmo, nikoliv diagonálně (jsou spojeny čarou), pak tvoří dohromady jednu jednotku. Okolní volná pole okolo kamenů jednotky (v kolmém směru ke kamenům) se nazývají svobody. Pokud jednotka nemá žádnou svobodu, stává se zajatcem soupeře a je odstraněna z hrací plochy.
  3. Pravidlo o zákazu sebevraždy: Kámen může být umístěn, jen když po dokončení tahu bude mít vzniklá jednotka alespoň jednu svobodu. Koncem tahu se rozumí stav po případném odstranění zajatých soupeřových jednotek.
  4. Pravidlo Ko (nekonečno): Hráč nesmí zajmout jednotku, pokud by se tím rozmístění kamenů dostalo do stavu, ve kterém již někdy předtím během hry bylo.

 

Hráč může kdykoliv vynechat svůj tah (většinou tak činí v případě, že již nemůže získat další body). Oznámí to soupeřovi vyřčením slova „pas“. Pokud vynechají oba hráči bezprostředně po sobě, hra je ukončena. Hra může být také ukončena, pokud se hráč vzdá.

 

Konec hry

 

Aby mohla být hra ukončena, musí se oba hráči shodnout na rozdělení území a na živých zajatcích. Živí zajatci jsou jednotky, které sice mají svobody, ale nemají reálnou šanci si je udržet, kdyby hra pokračovala. Tito zajatci jsou po skončení hry odstraněni a přičteni k ostatním zajatcům.

Území hráče jsou taková volná políčka, která jsou kolmo obklíčena jednotkami jen jednoho hráče a případně hranami hrací plochy. Do území se počítají jen volná políčka, nikoliv obkličující kameny.

Území, které je z části obklopeno jedním hráčem a z části druhým hráčem, není ani jednoho.

 

Pokud se hráči neshodnou na živých zajatcích (hráč se domnívá, že jednotka může přežít) či na území (hráč si myslí, že může ještě nějaké území získat nebo soupeřovi zmenšit), pak musí hra pokračovat až do naprostého vyjasnění.

 

Celkový počet bodů hráče je součet políček území (sem se počítají i políčka uvolněná po živých zajatcích) a počet získaných zajatých kamenů. Bílému hráči se ještě přičte případný bodový náskok komi.